Järjestäessään media- tai kontekstuaalista mainoskampanjaa verkossa kuka tahansa mainostaja laskee likimääräisen budjettinsa. Mainoskampanjan asiakkaalle on tärkeää nähdä, miten sen toteuttamiseen varatut varat jakautuvat, käytetäänkö rahaa aiottuun tarkoitukseen ja millä tehokkuudella ne käytetään. Mainostuotteen tehokkuuden laskenta mediasuunnittelussa perustuu useisiin indikaattoreihin, joista yksi on CPM-indeksi. Mikä tämä ilmaisin on, kuinka sitä käytetään - selvitämme alla.
CPM - miksi tarvitset sitä
Mikä on CPM mainonnassa, on tiedetty viime vuosisad alta lähtien. Moduulia käytettiin kaikissa tiedotusvälineissä järjestetyissä mainoskampanjoissa. Kustantajat, televisio- ja radiokanavat käyttävät edelleen tätä indikaattoria mainonnan kustannusten laskemiseen. CPM:ää käytetään, kun on kyse yhden mainoksen näyttökerran hinnasta, ei yksittäiselle vastaanottajalle, vaan tuhannelle potentiaaliselle ostajalle. Samaan aikaan tämä termi otettiin käyttöön. Mainossivustojen omistajat pystyivät toimimaan vain levikkillään ja temaattisella painopisteellä, joten CPM-indikaattori määritettiin, mainonta oli tämä arvo huomioon ottaen tehokasta.
CPM-määritelmä
Yksinkertainen tuhannen näyttökerran hinnan määritelmä on tuhannen hinta. Moduulin nimi tulee englanninkielisistä sanoista Cost-Per-Thousand, jossa M on roomalainen numero, joka tarkoittaa 1000. Siten, kun kysytään, mikä on CPM, voimme vastata, että tämä on hinta tuhatta mainoksen näyttökertaa kohden. Mitä useammin mainos ilmestyy sanoma- ja aikakauslehtien sivuille, mitä useammin se soi radiossa tai vilkkuu televisiokanavalla, sitä suurempi tämä kerroin on.
CPM-laskenta verkkomainoskampanjoissa
Internetissä mainoksen roolia ovat yleensä bannerit - ne erittäin ärsyttävät ponnahdusikkunat, joista käyttäjät eivät pidä niin paljon ja jotka tuovat rahaa mainossivustojen omistajalle. Mitä suositumpi sivusto, sitä enemmän käyttäjät katselevat tätä Internet-sivua, sitä kalliimpaa mainonta tällä sivustolla maksaa asiakkaalle.
Mainostajat ovat kiinnostuneita mahdollisimman suuresta määrästä käyttäjiä, jotka ovat nähneet tietyn bannerin. Siksi tuhannen näyttökerran hinta voidaan näyttää matemaattisesti tällä tavalla:
CPM=(mainostilauksen kokonaishinta)/(suunniteltu bannerin katselukertojen määrä päivässä)1000.
Nyt on selvää, mikä tuhannen näyttökerran hinta on. Mainonnassa tämä on yksi tärkeimmistä indikaattoreista. Mainostaja voi laskea, kuinka paljon rahaa sivuston omistajan on maksettava, jotta tiedot näytetään tuhannelle verkon käyttäjälle.
Tämä laskelma voidaan osoittaa visuaalisesti yksinkertaisella esimerkillä. Yhden bannerin sijoittaminen portaalin sivustolle maksaa esimerkiksi 400 dollaria viikossa, tämän verkkosivun tilastot osoittavat, että viikossasivustoa katselee noin 10 tuhatta käyttäjää. Joten yksinkertainen laskelma antaa arvon:
CPM=400 $/10 0001000=4 $ tuhatta mainoksen näyttökertaa kohden.
Mainostajien tulee ymmärtää, että pelkkä bannerin näyttäminen teemasivustolla on enimmäkseen informatiivinen. Ei ole takeita siitä, että kaikki sivulla vierailevat kymmenen tuhatta ihmistä napsauttavat varmasti banneria. Se, haluaako vierailija seurata linkkiä vai ei, riippuu vain itse bannerin houkuttelevuudesta ja siihen sijoitetusta tiedosta. Jokainen sivusto tarjoaa kaikki kiinnostavat tiedot CPM-parametrin laskemista varten. Voit ymmärtää, että siitä on hyötyä sivuston omistajalle. Mutta mainonta, sen laatu ja kiinnostus loppukäyttäjää kohtaan on asiakkaan itsensä tehtävä.
CTR-apumoduuli, laskentamenetelmät
Kustannusten vähentämiseksi on otettava huomioon vielä yksi indikaattori - napsautussuhde-indeksi. Nimi tulee myös englannin kielestä ja kuulostaa täysin napsautussuhteelta - napsautussuhteen indikaattorilta. Napsautussuhde näyttää kuinka moni klikkasi banneria ja meni mainosasiakkaan sivulle. Tämä moduuli riippuu suoraan valitun sivuston oikeellisuudesta, koska mitä tarkoituksenmukaisemm alta ja tarpeellisemm alta sivustolla oleva mainos näyttää, sitä todennäköisemmin sivuston kävijä on kiinnostunut tiedoista ja napsauttaa banneria. Tämän indikaattorin laskentatapa näyttää tältä:
CTR=(banneria napsauttaneiden käyttäjien määrä)/(bannerin suunniteltu näyttökertojen määrä päivässä) 100%.
Esimerkiksi jos 20:stätuhat ihmistä, jotka näkivät mainoksen, seurasivat linkkiä 800 käyttäjää, jolloin napsautussuhde on 800/20 000100=4%, mikä on suurempi kuin pienin sallittu arvo.
Kokeellisesti todistettu, että pienin napsautussuhde on 3-5 %. Jos vähemmän, kustannukset potentiaalista asiakasta kohti ylittävät odotetun tuoton, ja mainontaa pidetään tehottomana.
Indeksien käyttäminen
CPM:tä voidaan käyttää valittaessa kapeampaa kohdeyleisöä. Esimerkiksi bannerin sijoittelua tilattaessa sivusto-alusta antaa mainostajalle tietoja kaikkien sivustolle rekisteröityneiden vierailijoiden iästä, sukupuolesta, asuinpaikasta ja harrastuksista. Siten haluttu banneri näkyy vain niille käyttäjille, joille tämä mainostuote on suunniteltu. Mainoskampanjan budjetti käytetään taloudellisemmin ja tehokkaammin.
Sinun tulee ottaa huomioon myös tavallisten käyttäjien aktiivisuus. Mitä useammin sama kävijä näkee saman mainostuotteen, sitä useammin mainostajilta veloitetaan rahaa, mutta asiakas ei saa tästä lisää asiakkaita. Siksi CPM- ja napsautussuhteen indeksien pätevän laskennan sekä tämän mainosalustan tarjoamien tietojen syvällisen analyysin pitäisi tuoda haluttu tulos asiakkaalle.
Toinen asia, joka on otettava huomioon mainoskampanjan alussa. Maksu voidaan suorittaa joko tuhannen näyttökerran hinnalla tai napsautussuhteella. Toisin sanoen asiakkaan on ymmärrettävä CPM-moduulin mukaisen bannerimainonnan ydin - että tämä ei ole maksu käyttäjien napsautuksista, vaan vainkampanjatuotteen näyttämisestä
Yhteenveto
Kun kysytään, mikä on CPM, voidaan vastata, että tämä parametri on yksi tärkeimmistä mainoksen tehokkuutta analysoitaessa, ja se otetaan huomioon myös mainoskampanjan budjettia laskettaessa. Huomioon otetaan myös potentiaalisen kuluttajan odotettavissa olevat yhteydenotot mainostiedon kanssa ja bannerin sijoittamisen kustannukset useille saman teemapainotteisille sivustoille. Nämä parametrit huomioon ottaen voit laskea tietyn mainosalustan tehokkuuden ja hallita onnistuneesti mainontabudjetin.